ماجراجویی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

با شنیدن واژه ماجراجویی چه تصاویری در ذهن شما بازنمایی می‌شود؟

من یاد کسی می‌افتم که برای نخستین بار قله‌ی اورست را فتح کرده است. پس به نوعی ماجراجویی برایم یادآور پیروزی است.

از سویی هم یادآور دوستم مهشاد است او دختری بیست و دو ساله است. مدام باید در آسمان‌ها حین پرواز جستجویش کرد. یا طناب به کمرش بسته و حین صخره‌نوردی است. تازه اگر هوا مساعد پرواز نباشد بی‌شک او را در خانه نمی‌توان یافت. شاید او را در حال موج‌سواری در دریا غرق حس ماجراجویی‌‌اش بتوان پیدا کرد.

برای من ماجراجویی مهشاد مترادف و یادآور جوانی، شادابی و سلامتی اوست.

ماجراجویی با حالات جسمی، ذهنی، هیجانی فرد و وضعیت اجتماعی او مرتبط است.

شاید کلمه ماجراجویی شما را یاد نام کاشف جزیره‌ای در استرالیا بیاندازد یا مثلا سفری عجیب به قطب جنوب توسط ماجراجویان را تداعی کند.

اما امروزه ماجراجویی تنها به این مطالب محدود نمی‌شود. بلکه نویسندگی، ورزش، سفر و فیلم‌ نیز در زمره ماجراجویی قرار می‌گیرند.

 

مولفه‌های ماجراجویی چیست؟

خبرگی

توانایی جسمی و ذهنی فرد ماجراجو اساس خبرگی اوست. اینکه تناسب اندام من چقدر است. اینکه چقدر بر دنیای ذهن و روان خودم آگاهی دارم و می‌توانم کنترل یا مدیریت و تنظیم رفتار‌های خودم را برعهده بگیرم. همه اینها برای رسیدن من به خبرگی در ماجراجویی راهگشاست.

خطر

مسعود در صخره‌نوردی بدون طناب تبحر دارد. اما او معترف است و می‌گوید: اوایل زمانی که من با طناب هم از صخره‌ها بالا می‌رفتم، ترس عجیبی داشتم. این ترس ادراک شده او بوده است. یعنی زمانی که خطری او را تهدید نمی‌کرده اما در تصور خود فضا را خطرناک می‌پنداشته و می‌ترسیده است. او ادامه می‌دهد: رفته رفته زمانی رسید که بر ترسم تا این مرحله فائق آمدم. حال زمان این رسیده بود تا بدون طناب به صخره‌نوردی بپردازم. ترسی عجیب وجودم را فراگرفته بود. این ترس حقیقی او بوده است. یعنی خطری واقعی او را تهدید می‌کرده و مسعود از آن می‌ترسیده است.

دشواری

درجه دشواری هر ماجراجویی بسته به توان جسمی و روانی هر فرد فرق می‌کند. ممکن است من از ارتفاع بترسم یا توان جسمی چندانی در صخره‌نوردی نداشته باشم. اما پارو‌زدن و کوه‌نوردی برایم آسان باشد.

ویژگی‌های ماجراجویی چیست؟

بسته به نحوه درک‌ و اجرای ماجراجویی ویژگی‌های آن متفاوت است. این ویژگی‌ها با نگرش‌های بومی، مشارکت‌های جنسیتی و ایمنی در ماجراجویی مرتبط است.

همچنین تعداد اعضای گروه، شرایط محیطی، نحوه برنامه‌ریزی، کیفیت و انواع تجهیزات از جمله عوامل موثر بر اجرای ماجراجویی قلمداد می‌شوند.

و همه این مولفه‌ها کنار تعادل و ثبات هیجانی و اجتماعی افراد شرکت‌کننده نهایتا خروجی یک ماجراجویی را تشکیل می‌دهند.

 

انگیزه ماجراجویی

ادموند هیلاری ماجراجویی که از نخستین فاتحان قله اورست بوده است. بعد‌ها پس از فتح اورست به ماجراجویی در قطب جنوب پرداخت. اما به راستی چه انگیزه‌ای در یک زنبوردار انگلیسی وجود داشت تا دست به این ماجراجویی بزند؟

انگیزه در ماجراجویان می‌تواند به عاملی درونی ربط داشته باشد. مثلا زمان فتح قله اورست اعتماد به نفس، پیروزی، رضایت‌مندی و علاقه جز انگیزه‌های درونی به حساب می‌آیند. اما زمانی انگیزه در ماجراجویان به عوامل بیرونی ربط پیدا می‌کند. مثلا جایزه نقدی، محرومیت، رتبه‌بندی انگیزه بیرونی تلقی می‌شوند.

این مطالب مقدماتی بود که در وبینار خودم در تاریخ بیست و یک شهریور هزار و سیصد و نود ونه بیان کرده بودم.

و چون دوره ای آموزشی پیرامون ماجراجویی و مدیریت ماجراجویی در این سایت شرکت کرده بودم، مطالب مفید، کمک کننده و ارزشمندی در اختیارم گذاشته شد.

اجرای اولین وبینار هم خود از ابعادی برایم ماجراجویی محسوب شد.

وبینار خود را در بستر سایت ایسمینار انجام دادم. استادم شاهین کلانتری آن را به ما معرفی کردند و یکی از چالش‌های تیم محتواگران مدرسه نویسندگی همین بود.

پیشنهاد می‌کنم در هر زمینه‌ای که مطلبی بلدید و  به افزایش دانش و مهارت افراد و دوستانتان کمک می‌کند از بستر ایسمینار بهره‌مند شوید و مطالب خود را آموزش دهید

“منبع دوره‌ی ماجراجویی در سایت زیر